Az áfa visszatéríttetési eljárás magyarországi szakaszában az EGT tagállamban letelepedett
külföldi képviselővel (meghatalmazottal) történő eljárás szabályairól
I. Képviseleti szabályok, amikor az állami adóhatóság a letelepedés tagállama
adóhatóságaként jár el
1. Amennyiben a külföldi képviselő az áfa visszatéríttetési eljárás során a magyar adózót
kizárólag a külföldi adóhatóság előtt kívánja képviselni, akkor a magyar adózónak őt a
visszatéríttetési kérelmen (’ELEKAFA nyomtatvány K-01 lap) kapcsolattartóként kell
feltüntetnie. A külföldi adóhatóság a visszatéríttetési eljárás során, az ily módon feltüntetett
személlyel tartja a kapcsolatot.
Felhívjuk a figyelmet, hogy a kapcsolattartói státusz az eljárás magyarországi szakaszában
nem jelent meghatalmazotti minőséget, ezért az a magyar állami adóhatóság előtti eljárásra
nem jogosít.
2. Amennyiben a külföldi képviselő a magyar adózót az áfa visszatéríttetési eljárás teljes
szakaszában meghatalmazottként kívánja képviselni, így a magyar adózó nevében a
visszatéríttetési kérelmet is már a külföldi képviselő kívánja benyújtani, akkor ehhez a
következő kötelezettségeket kell teljesítenie.
Felhívjuk a figyelmet, hogy a magyar adóeljárási szabályok szerint a jogi személy, jogi
személyiséggel rendelkező egyéb szervezet adózót a magyar adóhatóság előtt
meghatalmazottként kizárólag speciális szakértelemmel rendelkező képviselő, így különösen
adótanácsadó, adószakértő, könyvviteli szolgáltatást nyújtó személy képviselheti.
A külföldi képviselőnek ezért első lépésben a Nemzetgazdasági Minisztériumhoz kell
bejelentést tenni arról a szándékáról, hogy a Magyar Köztársaság területén határon átnyúló
adótanácsadási, adószakértői vagy könyvelői szolgáltatást kíván nyújtani.
– Könyvviteli szolgáltatás esetén:
Bejelentőlap a könyvviteli szolgáltatási tevékenység határon átnyúló jelleggel történő
gyakorlása megkezdésének és folytatásának, valamint az adatváltozás és a nyilvántartásból
való törlés bejelentéséhez
– Adótanácsadó, adószakértő, okleveles adószakértő esetén:
Bejelentőlap az adótanácsadói, az adószakértői és az okleveles adószakértői tevékenység
határon átnyúló jelleggel történő gyakorlása megkezdésének és folytatásának, valamint az
adatváltozás és a nyilvántartásból való törlés bejelentéséhez
FONTOS: az előzetes bejelentési kötelezettség elmulasztása a képviselői eljárás
érvénytelenségével járhat.
Ezt követően annak a külföldi természetes személynek, aki a képviselet során ténylegesen
eljár (pl. a külföldi társaság törvényes képviselője, alkalmazottja, tagja), adóazonosító jelet
kell kérnie az állami adóhatóságtól a ’T34-es nyomtatványon. A nyomtatvány az állami
adóhatóság angol nyelvű internetes oldalán is elérhető a http://en.apeh.hu címen.
Az adóazonosító jel kizárólag a magánszemély állami adóhatóság előtti azonosítására szolgál,
önmagában adókötelezettséget nem keletkeztet, a magánszemély adatai adótitoknak
minősülnek, azokat csak törvényben meghatározott esetekben és arra feljogosított személyek
ismerhetik meg.
Külföldi társaság meghatalmazott esetében is csak magánszemély, azaz az adott külföldi
szervezet képviselője, alkalmazottja vagy tagja járhat el ténylegesen az áfa visszatéríttetés
során, azaz nyújthatja be elektronikus úton az ’ELEKAFA nyomtatványt, e magánszemélynek
tehát a fentiekben írtak szerint ügyfélkapus regisztrációval és adóazonosító jellel kell
rendelkeznie (’T34-es nyomtatvány).
Az adóazonosító jel megállapítását követően a magánszemélynek – az áfa visszatéríttetési
kérelem elektronikus úton történő benyújtását biztosító – ügyfélkapu
létesítéséhez/használatához regisztráltatnia kell magát. A regisztráció megtehető személyesen:
- Magyarország területén bármelyik okmányirodában vagy a személyi adat- és
lakcímnyilvántartás központi szervénél (a Közigazgatási és Elektronikus
Közszolgáltatások Központi Hivatala által működtetett Központi Okmányirodában,
valamint az Ügyfélközpontban), az állami adóhatóság központi ügyfélszolgálatain a
megyeszékhelyeken, valamint Budapesten (1096, Budapest,Vaskapu u. 33-35.; 1139,
Budapest, Petneházy u. 6-8.; 1144, Budapest, Gvadányi u. 69.; 1132, Budapest, Kresz
Géza u. 15.), vagy - Az EGT más tagállamában a Magyar Köztársaság konzuli képviseletein (a konzuli
képviseletek elérhetőségei a http://www.kormany.hu/hu/kovetsegek-konzulatusok)
honlapon találhatóak)
Amennyiben képviselőként külföldi társaság jár el és a társaság nem rendelkezik magyar
adószámmal, ennek megállapítását kell kérnie a ’T201-es nyomtatványon. A nyomtatvány az
állami adóhatóság angol nyelvű internetes oldalán is elérhető a http://en.apeh.hu címen.
A külföldi képviselő kizárólag állandó meghatalmazás alapján járhat el. A képviselőként
eljáró személynek/társaságnak ki kell töltenie a ’T180 számú nyomtatványt is és első
bejelentés esetén papír alapon meg kell küldenie a képviselt adózó szerint illetékes elsőfokú
állami adóhatóságnak. A nyomtatványon – többek között – ki kell tölteni a képviselt magyar
adózó adatait illetve azt, hogy a külföldi képviselő az áfa visszatéríttetési eljárás során kíván a
magyar adózó nevében eljárni (ELEKAFA rubrika). A nyomtatványhoz csatolni kell a
külföldi képviselő állandó meghatalmazását, de használható a nyomtatvány pótlapjaként
funkcionáló állandó meghatalmazás minta is.
Amennyiben az első ízben benyújtott ’T180 számú adatlapon bejelentett képviseleti
jogosultság terjedelmében vagy a meghatalmazás egyéb adataiban változás következik be,
akkor ezt a tényt változás-bejelentésként szintén a ’T180 számú adatlapon, de már
elektronikus úton kell a képviselőnek bejelentenie, melyhez szkennelt formában csatolnia kell
a tartalmában megváltozott meghatalmazást is. A képviselt adózó minden esetben értesítést
kap a ’T180 számú adatlap adóhatósági feldolgozásáról.
II. Képviseleti és kapcsolattartási szabályok, amikor az állami adóhatóság a
visszatéríttetés tagállama adóhatóságaként jár el
1. Az állami adóhatóság a visszatéríttetési kérelmet benyújtó külföldi adózóval a kérelmen
feltüntetett elektronikus levélcímen (e-mailben) tartja a kapcsolatot, amennyiben a kérelmező
nem választja az ügyfélkapun és a központi elektronikus szolgáltató rendszeren keresztül
történő kapcsolattartási módot.
Az elektronikus levélcímen történő kapcsolattartás esetén az állami adóhatóság a kérelemmel
kapcsolatos döntését és egyéb értesítését az adózó kérelmében megjelölt e-mail címre küldi
meg. Ilyen kapcsolattartási mód esetén az adózónak is azon beadványát, amelyet nem a
letelepedés tagállamának adóhatósága útján terjeszt elő az állami adóhatósághoz a kérelmében
megjelölt elektronikus levélcímről az állami adóhatóság által kijelölt elektronikus levélcímre
kell megküldenie.
Amennyiben az adózó az állami adóhatóságnak bejelenti elektronikus levélcímének
megszűnését, a bejelentést követően az állami adóhatóság döntéseit, egyéb értesítéseit postai
úton közli az adózóval, az adózónak pedig beadványait postai úton vagy személyesen kell
közölnie az állami adóhatósággal. Ez a rendelkezés irányadó abban az esetben is, ha az állami
adóhatóság az adózó bejelentése hiányában a rendelkezésére álló adatokból állapítja meg,
hogy az adózói kérelemben megjelölt elektronikus levélcímén a kapcsolattartás technikai
vagy egyéb okból nem lehetséges
Elektronikus levélcímen való kapcsolattartás esetén az állami adóhatóság által elküldött
döntést, egyéb értesítést az elküldés napjától számított ötödik napon kell közöltnek tekinteni,
illetve az adózó által elküldött beadványt az állami adóhatósághoz való beérkezése napján kell
benyújtottnak tekinteni. Az állami adóhatóság a döntése, egyéb értesítése közlésének napjáról,
illetve a beadvány benyújtása napjáról az adózót elektronikus levélcímén haladéktalanul
értesíti.
Az elektronikus levélcímen való kapcsolattartás esetén a képviseleti jogosultságot kizárólag a
letelepedés tagállama szerinti adóhatóság vizsgálja.
2. Amennyiben az adózó vagy képviselője a visszatéríttetési kérelem beérkezése napján az
állami adóhatóság nyilvántartása alapján rendelkezik ügyfélkapus regisztrációval, az
eljárásban az elektronikus kapcsolattartás szabályai szerint kell eljárni, azaz az állami
adóhatóság ügyfélkapun és a központi elektronikus szolgáltató rendszeren keresztül tartja a
kapcsolatot a kérelem benyújtójával, illetve annak képviselőjével.
Amennyiben az adózó az elektronikus kapcsolattartás szabályai szerint kíván eljárni, de
ügyfélkapus regisztrációval még nem rendelkezik, akkor a tájékoztató I./2. pontjában
foglaltak szerint kell eljárnia. Ezen kapcsolattartási mód választását a kérelem beérkezésének
napját követő 15 napon belül kell közölnie az állami adóhatósággal.
A választás bejelentésére, illetve a bejelentkezés teljesítésére előírt (30 napos) határidő
jogvesztő, igazolási kérelem előterjesztésének nincs helye.
Ha az adózó nem nyilatkozik az említett kapcsolattartási mód választásáról vagy az
nyilatkozatot késedelmesen teszi meg, illetve az adózó vagy képviselője a bejelentést nem
vagy késedelmesen teljesíti, a visszatéríttetési kérelemmel kapcsolatos elsőfokú eljárásban az
elektronikus levélcímen való kapcsolattartás szabályait kell alkalmazni.